Aanmelden cliënt

Vacatures

Nieuws

Zorg@home behaalt Social Return
Deze week ontvingen wij een persoonlijk overhandigd compliment van de Gemeente Den Haag, voor het behalen van de Social Return.
Vakantiekrachten gezocht

Zorg@home zoekt vakantiemedewerkers!

Leden cliëntenraad gezocht
Binnen de cliëntenraad zijn een drietal vacatures vrijgekomen. Meer informatie vindt u onder 'vacatures' op onze website.
Waarschuwing! Babbeltrucs

Zorg@home wil iedereen graag vragen alert te zijn op signalen van zogeteten 'babbeltrucs'.

Voor medewerkers

Waarschuwing! Babbeltrucs

Zorg@home wil haar cliënten en andere (oudere) stadsgenoten waarschuwen voor babbeltrucs.
Wij hebben signalen ontvangen van ouderen die zijn bestolen, door criminelen die zich voordoen als thuiszorgmedewerkers.
Er wordt op verschillende manieren geprobeerd geld of spullen te stelen, door in de woning binnen te worden gelaten.
Men kan zich ook voordoen als bankmedewerker, verzekeringsagent, of iemand die de meterstand komt opnemen.
 
Een voorbeeld: mevrouw X. werd opgebeld door 'de thuiszorg', met het bericht dat mevrouw geld zou terugkrijgen omdat zij minder aanspraak op zorg had gemaakt. Er zouden twee medewerksters worden langs gestuurd. Deze 'medewerksters' werden door mevrouw binnengelaten, waarbij mevrouw op verzoek een glaasje water voor de 'dames' ging halen. Een van hen moest even de benen strekken omdat zij last van haar rug had. Zij liep een rondje door de woning.
Toen de dames weer weg waren, bleken er sieraden te zijn gestolen. Natuurlijk kreeg mevrouw geen geld terug.
 
Een ander voorbeeld:
Dhr. Y. werd gebeld door 'de bank'. Er werd onderzoek gedaan naar bankpasfraude. Meneer moest maar even zijn pincode noemen, dan kon de bank nakijken of er misbruik was gemaakt van de bankgegevens van meneer. In goed vertrouwen gaf meneer zijn pincode (men had zijn pasje immers niet).
In dezelfde week werd meneer gebeld door 'de thuiszorg', die onder valse voorwendselen op bezoek kwamen bij meneer. En zijn bankpas meenamen.
 
 
Wij vinden het afschuwlijk dat er op deze manier misbruik wordt gemaakt van de kwetsbaarheid van ouderen.
Het kan 'dom' lijken om 'erin te trappen', maar het is een feit dat regelmatig ouderen het slachtoffer worden van dergelijke babbeltrucs. De 'thuiszorgmedewerker' kan heel vertrouwenswaardig overkomen, en vaak wordt er door het slachtoffer toch uit beleefdheid gehandeld. Vragen om bijvoorbeeld een legitimatiebewijs durft men vaak niet, en een glaasje water halen is een kleine moeite.
 
  • Medewerkers van Zorg@home gaan nooit te werk op bovenstaande manier. Wanneer u thuiszorg ontvangt van Zorg@home, dan weet u dat er met u wordt afgesproken wanneer de medewerker komt, en wie dit is.
  • Als u een zorgverlener voor het eerst ontvangt, kunt u de medewerker gerust vragen zich te legitimeren. Onze medewerkers zullen hier altijd aan meewerken. De medewerker heeft ook een personeelsbadge van Zorg@home.
  • Onze medewerkers mogen geen bankpasjes / pincodes van u ontvangen.
  • Vertrouwt u iets niet, of staat er plotseling iemand voor uw deur die beweert van 'de thuiszorg' te zijn: laat deze persoon dan niet binnen. U kunt bij ons verifiëren of iemand bij Zorg@home werkt, door naar ons kantoor te bellen.
  • Belt u uiteraard onmiddellijk de politie, indien u onverhoopt te maken krijgt met misleiding of wanneer zich iets anders verdachts voordoet. De politie kunt u achteraf bellen op telefoonnummer: 0900-8844. Wanneer de oplichters nog in de buurt zijn, en u direct wantrouwen voelt, belt u dan 1-1-2.

Voor meer informatie over, en tips tegen babbeltrucs, bezoekt u de website van de politie:

http://www.politie.nl/onderwerpen/babbeltruc.html

 
Wij hopen met dit nieuwsbericht te helpen voorkomen dat criminelen op bovengenoemde manier hun slag kunnen slaan.
Deelt u dit bericht daarom gerust.
 
 
Met vriendelijke groet,
 
Zorg@home